Ordklasser och satsdelar

Idag hade vi data och jag gjorde provet som jag missade förra veckan när jag av sjuk.. det va superlätt ! Resten av lektionen ägnade jag åt att se ut som ett frågetecken när jag "lärde" mig om powerpoint. Och då menar jag självklart inte att jag inte förstod, utan mer at jag undrade varför i helvete jag försökte lära mig nått jag redan kunnat sen måånga år tillbaka. Well well..
Sen hade vi lunch, och jag har så förbannat ont i tänderna sen tandläkaren igår att jag egetnligen inte hade lust att äta, men inne på kebaben insåg jag att lite pommes frites kunde jag nog trycka i mig  ;)

Sen hade vi grammatik.. och då fick vi lära oss några knep för att kommer ihåg vad substantiv, verb och adjektiv är. Men de jobbiga var att vi fick lära oss de nu, dagen innan provet, med tanke på att vi har jobbat med det sen skolan började. Det är nämligen såhär:

Substantiv är ord som man kan sätta fan eller jävel efter.
Ex.  Stol-fan eller Gubb-jävel

Verb är ord som man kan sätta utav bara/åt helvete efter:
Ex. Jag sprang utav bara helvete

Adjektiv ör ord som man kan sätta skit framför:
Ex. Jag gick skit-fort. Jag pluggar skit-seriöst !

Olivia: Grammtik(-fan) är alltså ett substantiv..

Nu sitter jag och tokpluggar
(tidadverbial predikat subjekt predikat
Preposition verb pronomen konjunktion verb)

Kommentarer
Postat av: olivia

adjektiv kan man sätta TOK framför också, har jag kommit på eftersom jag använder det rätt ofta:P

tok-bra, tok-snabb, tok-ont, tok-dåligt, tok-snurrig osv :D

2007-12-04 @ 16:27:05

Kommentera inlägget här:

Ditt namn, please:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Skriv nått gulligt nu:

Trackback
RSS 2.0