BEERLIN 9 - 16/5

Lördag - 9/5
Efter lite lastminute-shopping (strumpor!) åkte jag till skolan för att möta en taggad skara europatvåor. Vi packade in oss i bussarna och så for det av mot Berlin.. äntligen. Efter många timmars bussåkande tog vi ett stop på donken. Sen mer buss. Och mer buss. Anlände i Trelleborg och tog en tur på stan innan det blev dags att köra ombord på färjan. Efter en lätt middag bestående av hallonyougurt, som var det enda båten hade att erbjuda, smet vi in i vår lilla (!) hytt. En välbehövlig dusch och sen, på obesktivligt hårda och osköna kuddar, somnade vi. För att efter fyra timmar vakna igen.. tungt!!

Söndag - 10/5.. kl.00.44
Oooooj vilken dag! Efter att ha varit vaken i 20 timmar nu så ska vi sova. Vi vaknade som sagt tidigt imorse, kl 05 för att vara exakt. In i bussen igen och nån timmes resa. Frukost längst autobahn och sen vidare. Klockan 11 anlände vi till Berlin. En tur på staden och de första intrycken. Wow. Mysig lunch i strålande sol som följdes av en underbar latte på starbucks! Sen var det dags för stadsvandringen. Sjukt häftigt att få se och uppleva allt vi hört och läst om..
Bussen tillbaka till hotellet och incheckning. Dusch och tillfix, sen ut på stan. Jag, Ebba och Hanna (mina room mates) satte oss på en mysig uteservering och njöt av riktig mat efter 2 dagar på donken (typ). Efter den jättegoda middagen hookade vi upp med tjejgänget och tog en tur på stan. Hamnade på am.to.pm och dansade i någon timme. Sen tog vi tunnelbanan tillbaka och nu sitter vi här. Har nyss haft videosamtal med både Kathrine (som är gryymt saknad) och Andy (som är saknad han också). Nu blir det sängen!

Måndag - 11/5.. kl. 22.56
(Skiver imorn)

Tisdag - 12/5
Upp tidigt, frukost och en busstur ut till Pottsdam. Vi besökte Cecilienhof, där Potsdamkonferensen ägde rum. Så sjukt coolt att se det runda bordet där de satt och fattade ett av historiens viktigaste beslut. Vem vet hur världen hade sett ut annars..? Efter Cecilienhof hoppade vi in i bussen igen och åkte in till Potsdam stad. Där gick vi runt och strosade i några timmar. Lunch och glass för att fira Petra som fyllde 18. Klockan 15 åkte vi vidare mot Sanssouci, slottet som Fredrik den store lät bygga på 1700-talet. Dock fick vi inte komma in i själva slottet utan bsökte ett av hans "mindre" slott som var till för gäster. Vi tog även en låång promenad genom hans gigantiska trädgård. Efter bussresan hem där mer eller mindre alla tog en powernap fixde vi oss och drog ut på stan, Jag, Ebba och Lina that is. Vi tog U-bahn till Potsdamer platz där vi åt underbar pasta på Vapiano. Efter en nattvandring runt sony city åkte sedan tillbaka för att träffa typ halva skolan på en sportbar precis vid hotellet. Lite snack och biljardspelande senare gick vi hem och somnade gott.

Onsdag - 13/5.. kl.19.52
Vi lyssnar på womanizer och peppar. Efter en dag med rätt tunga besök ska vi ut med hela skolan och hitta på nått kul. Imorse hade vi sovmorgon och efter en god hotellfrukost bar det av till dokumentazion de Berlin Maur, dvs efterlämningar av muren och en guidad som berättade mer om den. Intressant men tragiskt! Sen tog vi tunnelbanan ut från stan. En snabb kinalunch innan vi gick till Sachssenhousen. Tungt. Och svårt att fatta.. Men nu väntar en förhoppningsvis kul kväll (:

Efter väntande utanför Felix (som var stängt) tog vi tjejer taxi till Matrix där vi mötte upp med brudarna som varit smarta nog att dra dit från början. Dock var klockan rätt mycket när vi arrived.. så efter en timmes dansande blev det tunnelbanan hem igen. Mycket trvlig och rolig kväll!

Torsdag - 14/5
Besök på stasifängelset.. mycket intressant, men så fruktansvärt. Efter det åkte bussen tillbaka och släppte oss i stan. Vi körde en favorit i repris och åt lunch på vapiano innan vi begav mot Förintelsemomunetet och museumet.. om det vet ja inte ens vad jag ska säga. Man kan läsa huur mycket som helst om förintelsen. Men det går fan inte att förbreda sig på det där. Det var jättejobbigt och gick inte att hålla tårarna inne länge. Men jag är ändå glad att jag var där!  På kvällen var det middag med lärarna och större delen av skolan, mycket trevligt och kul att få prova riktig tysk mat (efter italienskt i en vecka). Efter middag tog hela gänget tunnelbana/taxi till Matrix (igen) men möttes av besvikelse. Nya vakter - hårade vakter. Tydligen kom man inte ens in om man var 18.. så tanken var att åka till alexander platz. Men så blev det inte. För efter 13 stationer på tunnelbanan märkte vi att det var åt fel håll... 15 stationer tilbaka var vi dock tillbaka på hotellet. Och han precis innan 00.00 då vi skulle vara hemma. Underbar sista kväll.. hrm.

Fredag - 15/5
Klockan 09 skulle alla stå utnför hotellet för att packa in väskorna i bussen. 08.56 vaknar vi av att Lina knackar på.. värsta rushen senare och bara några minuter sena stod vi där nere. Herregud.. Fram till 15.30 hade vi sen fri lek på stan. Jag gjorde akrylnaglar och vi fick runt och shoppade lite. Lunch på subway, en dukin donut och starbucks senare hoppade vi in i bussen. Fram för oss -  en låång resa. Döner i en småstad och sen ombord på färjan. Sömn.

Lördag - 16/5
05.00 skrek en tysk i högtalarna. Avstigning, buss, frukost, mer buss, lunch, mest buss. Hemma!