Krig och politik?

Jag är förundrad över hur jag lyckats läsa historia med tanke hur typ vakumpackad min hjärna känns. Men som sagt jag har i alla fall läst och jag vågar påstå att det mesta har kommit in, jag tycker det är intressant att läsa om världskrigen vilket gör det så mycket enklare att lära sig. However, på ett ställe i boken stod det:
"Fundera över - Är krig en politiskt lösning?"
Jag tycker: Nej! Jag skulle mer säga att krig är en politiskt urspårning eller liknande, en politisk lösning är enligt mig demokrati och kompromisser mellan olika parter. Krig har, förrutom att politik i många fall kan vara grunden till krig, ingenting med politik att göra. Att låta krig avgöra en politisk fråga är bara bullshit. Det är ju typ som att avgöra vem som är smartast genom armbrytning, a typ. Styrka i krig beror på resurser, militära förmågor, samspel mellan länder, taktik etc. Men inte politik! Sen att politik kan leda till krig när man känner att det inte finns några andra medel att ta till är väl kanske förståeligt, men jag tycker fortfarande absolut inte att krig är en lösning på en politisk fråga.

Jag ville bara få det ut mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn, please:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Skriv nått gulligt nu:

Trackback
RSS 2.0