Frankrike - 07

image219 
28/6  -  18/7 , 2007



28/6 - Torsdag

Dagen har bestått av bilåkning, bilåkning, ånnu mer bilåkning och filmtittande. Mami och pappa hade nämligen en liten surprise till mig och min lillebror på vägen ner. Vi stannade i Jönköping och åt lunch och sen tog dem fram två dvd-spelare som man har i bilen och kan kolla på film. Tack! Plus att de hade tagit med nästan alla våra filmer så det var bara att välja.. Jag kollade på Sagan om de två Tornen. När vi kom ner till Hälsingborg åkte vi sen färja (det blådte a lot!) till Danmark och sov på hotell nånstans (?) i Danmark. Fråga inte varför jag tog kort på mina skor, jag hade bara allmänt tråkigt och.. jag gillar mina skor.

   



29/6 - Fredag
Gick upp tidigt idag me, klockan 6.30.. har inte gått upp så tidigt på läänge. Men men, vi åt frukost och pallrade oss iväg. Åkte ännu en färga. Denna gång till Tyskland. Vet inte var, men någonstans längs motorvägen stannade vi och åt lunch. (Bild nr. 2 föreställer en supersöt liiten lokaflaska. Don't ask..) Målet med dagens färd var att komma till en stad vid namn Mulhouse i nordöstra Fankrike. Meeen... bilens handbroms gick totalsönder och vi fick svänga av i en liten stad som hette Maxdorf. Sen satt vi där på en bensinmack i typ tre timmar och väntade på att nått skulle hända. Pappa ringe massa samtal och sen kom en bärningsbil och boxerade bort bilen. Det här var ungefär kl. 22.30.. Sen åkte vi runt i den här bärningsbilen och letade efter ett place att sova på. Men det fanns inget. Så vi fick ta en taxi till en lite större stad, Maxheim. Där checkade vi in på hotell och gick och la oss. Frågan var bara: Var va nu bilen nånstans?

   



30/6 - Lördag
På hotell i Maxheim satt vi och väntade på att det skulle komma en hyrbil för att sendan åka till våran bil (wherever it was?) och ta med all våran packning i nya hyrbilen och för hoppningsvis åka vidare ner mot Lavelane. Resten av släkten som också ska dit har nu landat i norra Spanien och bilar nu i hyrda bilar upp till Lavelane som ligger i södra Frankrike. Dem kommer dit ikväll och med lite tur kommer vi bara några timmar senare. Vi får se... Men hoppas i alla fall på det bästa. Det läskigaste med gårdagens lita tragedi var att vi inte hade hört att nått va fel med bromsen och svängt av autobahn i tid så hade vi kanske kraschat på motorvägen. Bilen hade snurrat några varv på vägen och det hade blivit världens olycka. Så om man ska se livet från dem ljusa sidan får vi vara glada att vi lever.



1/7 - Söndag
Kom fram till Lavelane runt kl. 03.. Gick och la oss direkt.

image184


Vaknade runt halv 10. Först hade jag ingen aning om where the hell I was men sen kom mamma in och så insåg jag att vi va på Lavelane. Hehe, fett confusing. Vi gick upp och tog ett morgondopp i poolen, det var kallt. Ganska molnigt på himlen också. Sen vaknade resten av släkten och kom och badade. När vi hade badat klart gick vi ner och åt frukost. Sen gick en promenad upp för berget ("sound of music-backen" också kallad) och ner igen. Sen var det baddags igen, såklart. Efter det åt vi lunch och sen åkte vi iväg in till Carcassonne för att handla mat. Men eftersom det va söndag så var det inte öppet nånstans så vi fick åka hem igen. Efter middagen spelade vi badminton och badade. Haha, och sen när vi skulle duscha och gå och lägga oss så fick min kusin Amelia typ damp. Skrattade åt allt och sa konstiga saker och va allmänt.. full, typ. Jättekonstigt.



image129

   



2/7 - Måndag
Väckning skulle ske kl. 7.30 för en tidigt joggingrunda. Men ingen hade ställt klockan på ringning så alla vaknade framåt tio och så blev det till att springa då istället. Fortfarande mulet väder ute. Efter joggingturen blev det bad och sen frukost. Sen gjorde vi ett nytt försök att handla vilket denna gång lyckades. Vi åkte in till ?jätten?, vilket är en jättestor typ groceryshop men till skillnad från Sveriges mataffärer finns det liksom allt. Vi handlade i typ en miljard år kändes det som och när vi hade fyllt två helfulla vagnar betalades det och sen åt vi lunch. Pizzaslicar och varma mackor. Det finne en typ liten liten restaurang precis utanför kassorna där jag har massor med minnen ifrån tidigare gånger. Ett kärt återseende. Sen åkte vi hem och solade. Eller well, vi försökte om inte annat. Eftersom det inte var soligt så låg jag i en solstol med täcke och läst min bok. Sen gjorde vi middag och åt. Eftermiddagen blev det boulturnering. Mitt lag (bestående av mig, min morbror, moster och min kusin) vann tyvärr inte men kom på andra plats. Av tre lag, men ändå. Sen åt vi icecream. I scream, you scream, we all scream for icecream.



3/7 - Tisdag
Mamma väckte klockan strax efter åtta och berättade att det var klarblå himmel och att solen sken. Så snabbt på med träningskläderna och ut och springa. Eller träningskläder och träningskläder. Jag tog på mig min bikini och ett par fotbollsshorts. Måste kunna hoppa i poolen fortast möjligt vettu. Sprang ca. 2 km (ner och upp för berget, backträning.) och simmade 160 meter. Haha, tio längder i poolen som är 16 meter. Sen gick jag upp, åt frukost och blåste upp min poolfåtölj som jag sen låg och solade i. Vilket dagen i största del har bestått av.. och så badminton så klart! När jag och min äldsta kusin Evelina låg i varsin poolfåtölj kom min yngsta kusin på 5 år och började skvätta vatten på oss. Usch alltså, så mycket ondska i en så liten kropp säger jag bara. Hehe;

Jag: Alltså om du kunde simma så skulle jag lätt kasta i dig din lilla skitunge.
Han: Men jag kan ju faktiskt simma!
Pappa: Ohooh, feel svar!

Hahaha.. men snäll som jag är så kastade vi aldrig i honom. Vi väntar tills imorn när han har flytväst på.

   



4/7 - Onsdag
Inget spring idag. Orkade inte. Så det fick bli simning istället. Efter ett antal längder blev det sen dags för breakfast och eftersom det var lite halvtrist väder eller i alla fall inte ligga-vid-poolen-väder så bestämde vi oss för att åka på en utflykt. Närmare bestämt till La cité.. ett gammalt typ fort or likely. Har vart där många gånger förut men de är alltid lika kul att återuppleva gamla minnen igen. Innan vi kom till La Cité åkte vi in till en affär som heter C&A för att kolla om de hade lite kläder och bikinis för min del. De hade dem så jag köpte en skitsnygg brun bikini. Sen bar det vidare till La Cité. Haha, de har en jättestor tvåvånings karusell precis utanför som jag alltid har uppfattat vara gigantiskt. Men när jag såg den nu var den skiiitliten asså. Fett läskigt. Och de trappsteg som är upp till andra våningen var typ 14 steg. Jag skulle tippat på typ 100. Haha! Well well.. sen gick vi runt och tittade i La Cité. Man får lite Hogwarts-feeling när man tittar på tornen och så. Men de är otroligt vackert! Sen åkte vi hem och satt vid poolen en stund men det vart så kallt så till slut gick vi in.

image138

    
    

image142



5/7 - Torsdag
Upp och springa som vanligt. Hehe.. sen åt vi frukost och bestämde oss för att gå en långpromenad. Det var inte så varmt på morgonen men sen när vi gick blev det skitvarmt. De vuxna gick hela vägen men vi barn (I can´t belive I just called myself that!?) fick åka bil sista biten. När vi passerade granngården och deras hästar hade jag och Melvin, min 5-åriga kusin, en intressant konversation.

Melvin: Johannaaa, hur säger man "kom" till hästen på hästspråket.
Jag: Ääh, uhm man typ smackar lite med tungan.


image147


   

image152


När vi kom hem la vi oss i solstolarna och solade och sen åt vi lunch. Eftermiddagen spenderades vid poolen med sol, bad och volleyboll.

image154

 
    



6/7 - Fredag
Fint väder! Finns inte jättemycket att säga om dagen förutom sol, bad, sol, bad, badmintonspel och volleybollturnering! 

image208 
   
   



7/7 - Lördag
Superfint väder idag också. Och dagens höjdpunkt är Ingelgårds ankomst. Ingelgård är då alltså Mathilda med familj. Dagen började hursomhelst med springeling som vanligt. Sen bad och simning. Mitt nu mera vanliga morgon-täningspass. Sen blev det poolen hela dagen lång. Med paus för lunch, tårta och städning. Jag och min brorsa blev nämligen utkörda av föräldrarna Ingelgård. Så jag, Oscar, Mathilda, Marcus och Madeline får sova i ateljen. Skojsigt! Parta hela natten låång..

image158

   image164

    



8/7 - Söndag
Tråkigt väder. Eller rättare sagt utflyktsväder. La Cité igen.. men denna gång med Fam. Ingelgård som ville se det. Så vi tog en snabb sväng där och åkte sen hem och åt lunch. Bilden föreställer en skylt på parkeringen utanför La Cité. Klockren översättning..

image173

Blev lite finare väder på eftermiddagen så vi badade ett tag. Sen gick vi in och duschade och jag och Mathilda kollade på Dodgeball. Asså den filmen säger jag bara. Fy fan vilken humor. Sen finkläddade vi oss och gjorde oss iordning för middag på Cavanacen. Det är en jättefin resturang som vi ätit på några gånger. Fem rätters måltid. This is what I eat: 
  1. Half a lobster på salldsbädd.
  2. Sniglar / skaldjursgratäng. ( Jag och Mathilda delade på två rätter.)
  3. Honungsglaserad spädgris
  4. Getost med honung
  5. Glass (vanilj, choklad, kaffe)

image123 

   
image168
























9/7 - Måndag
(Känns lite tjatigt nu men; ) Tråkigt väder.. Men jag och Mathilda stack upp på morgonen och srpang i alla fall. Sen blev det utflykt till Limoux. Det är en liten mysig stad som ligger en bit utanför Cepie som är staden/byn som Lavelnae ligger i. Vi gick runt lite och sen åt vi glass på ett jättemysigt café. Sen bar det av hemmåt och på vägen besökte vi först ett vineri och sen affären. Vi ska till stranden imorgon så vi måste handla utflyktsmat..

image170

 



10/7 - Tisdag
Väcktes av min gudmor. Sen gick vi ner och åt frukost gjorde oss sen inordning. Mathilda, Oscar och Marcus såg ut som zombies och sov typ fortfarande. Jag däremot var helt hyper av bara tanken på att tillbringa hela dagen vid medelhavet. Sen packade vi klart och hoppade in i bilarna och åkte. Och well, sen låg vi där på stranden och solade och badade om vartannat. Trevligt trevligt. Måste också berätta om Romeo. En killa som satt typ bredvid oss på stranden. Han fick namnet Romeo av Mathilda på grund av hans långa hår. Hur som helst, han va fett konstig. Han liksom sprang i världens fart ner mot vattnet och sen hoppade han och trodde att han dök medans han i själva verkat gjort magplask hela tiden. Plus att han typ följde efter mig och Mathilda vart vi ån gick. Bara typ några meter bort. Jobbig snubbe. När vi (eller egentligen alla förutom jag) hade tröttnat på badandet packade vi ihop våra grejer och åkte iväg till en liten stad för att äta middag. Haha, och där träffade vi Sid. Det var ett band som spelade på en scen precis vid restaurangen där vi satt och what can I say, dem va väl inte bäst precis. Sid var gitarristen.. och han fick namnet för att den andra snubben hela tiden ropade i mikrofonen. Självklart på Franska men det lät som han "Sid, stäng dörren Sid" hela tiden vilket gjorde att vi fick våran underhållning på annat sätt än musiken. Efter middagen åkte vi hem.

image175 
  
  
image181

Bild 4 har jag döpt till Cola-parad. 'Cause you know, it is..



11/7 - Onsdag
Tråkigt väder idag igen. Inte direkt vad man hade förväntat sig under två veckor på Lavelane men det är bara att gilla läget. Vi gick upp och åt frukost. Sen började Ingelgård packa ihop sitt för att sen åka. Senare åkte jag och familjen iväg en liten sväng till ett ställe där det fanns grottor. Och skit va läskigt det var. Ni som sett filmen the Descent vet nog vad jag pratar om. My God jag kunde knappat va där inne och jag tyckte jag såg såna där monter överallt.. Usch! Jaja, sen satt vi utanför och åt glass och jag började snacka om hur läskigt det var. Och pappa sa att ja men det är ju nästan som i Lord of the Rings ettan också när de är i Moria och trummorna.

Jag: Ja, men det vet man ju att det inte är på riktigt. Det är ju liksom en helt annan värld.
Pappa: Jaha, men vadå så hobbits och levande träd och sånt finns inte på riktigt menar du?
Mamma: Nej, Enter finns ju inte på rikigt!
Pappa: Joho, enter finns visste. Jag trycker på den ibland
HAHAHAHA! Wow, IQ daddy!

När vi kom hem tyckte pappa att jag skulle prova att övningsköra med manuelväxlad bil, våran hyrbil med andra ord. And well, jag har inte så mycket mer att säga annat än att de va broms och hoppmärken på grusplan. Haha, och jag höll på att backa ner i poolen.

image185



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn, please:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Skriv nått gulligt nu:

Trackback
RSS 2.0